STORY-STORY KU ;
ABOUT ENTRY TWITER FACEBOOK
Ukhwah kerana Allah
Thursday, 27 February 2014 • 20:14 • 0 comments
Assalammualaikum w.b.t

Every time I close my eyes I see you in front of me, I still can hear your voice calling out my name, And I remember all the stories you told me I miss the time you were around, But I’m so grateful for every moment I spent with you, ‘Cause I know life won’t last forever, -So Soon by Maher Zain-

Sekali sekala tukar mood mulakan membebel guna lagu. Lagu from Maher Zain semua best-best. Like it gitu. Hehe.

Ok, coretan untuk kali ini mungkin tidak berapa best (padahal sebelum ni pun x best jugak! Please lah) Sambil menghirup air Teh malam-malam ni, sambil borak-borak dengan kawan-kawan yang macam-macam perangai yang tidak boleh di duga (mention to Nadrah S and Ainul Patehah) dan sambil merajinkan tangan ini untuk menaip entah apa yang mau di taip, hahaha.

Ukhwah yang terjalin antara manusia dengan manusia di sebabkan pertemuan kita yang telah Allah tentukan. Tidak kiralah kita bertemu dengan kaum sejenis atau kaum bukan sejenis (perempuan dan lelaki) semuanya kerana Allah. Malah islam sendiri menggalakkan kita mengeratkan lagi hubungan silaturrahim sesama insan :) betapa indahnya islam itu jika kita hayati :).

Seorang laki-laki bertanya kepada Rasulullah s.a.w, “Ya Rasulullah, amalan apa yang paling dicintai Allah?” Beliau menjawab, “Beriman kepada Allah.” Dia bertanya lagi, “Kemudian apa lagi?” Beliau menjawab, “Kemudian menyambung silaturahmi.” (Shahih at-Targib wa at-Tarhib no. 2522)

Credit to Ukhwah :)

Mention to orang yang pakai tudung color biru. Terlebih happy lettew, hahaha :P

Happy dapat kenal dorang-dorang semua. Rasanya pasal dorang ni dah banyak kali dimentionkan. RASANYA LAH. Ignore kan jak lah, yang penting HAPPY gitu ^_^

"Now we share the same bright sun, the same round moon, why don't we share the same love?" (Maher Zain)

Another story that I want to share, pasal story ustazah masa sekolah menengah dulu. Cerita ni pun pames la jugak. Iaitu kisah tentang 1 gereja masuk Islam, ini kisah nyata. Ianya berlaku beberapa tahun lepas, tahun 2006. Kisahnya bermula, ada seorang pemuda Arab yang baru sahaja selesai study di Amerika (nama x ingat). Pemuda ini juga seorang juru dakwah Islam. Semasa beliau berada di Amerika, ia berkenalan dengan salah seorang nasrani, hubungan mereka sangat akrab dengan harapan semoga Allah SWT memberinya hidayah masuk Islam.

Pada suatu hari, mereka berdua berjalan di sebuah perkampungan di Amerika dan lalu sebuah gereja yang berdekatan yang ada di kampung itu. Kawannya itu masuk ke dalam gereja tersebut dan meminta beliau pula masuk ke dalam bersama-sama. Beliau amat keberatan untuk masuk, akan tetapi atas desakan dan desakan dari kawannya itu, lalu mereka pun masuk. Semasa pendeta masuk, semua orang dalam gereja itu berdiri dan memberi penghormatan. Setelah semuanya kembali duduk, si pendeta agak terbelalak ketika melihat para hadirin dan berkata, "Di tengah kita ada seorang muslim. aku harap ia keluar dari sini." Pemuda tersebut diam dan tidak beralih dari tempat duduknya. Pendeta tersebut mengulang kata-kata nya itu berulang-ulang kali namun beliau tetap tidak berganjak dari tempatnya.

Sehinggalah pendeta itu berkata, "Aku minta dia keluar dari sini dan aku menjamin keselamatannya." Setelah itu pemuda itu pun bangun dari tempat duduknya dan menuju ke luar. Setibanya dia di depan pintu gereja itu, dia pun bertanya kepada pendeta itu, "Bagaimana anda tahu bahwa saya seorang muslim?" Lalu pendeta menjawab, "Dari tanda yang terdapat di wajahmu." Kemudian pemuda itu pun keluar. Tiba-tiba pendeta itu bersuara dan mengajukan beberapa soalan kepada pemuda itu. Tujuannya adalah untuk mengukuhkan markasnya. Pemuda itu pun menerima soalan pendeta itu.Pendeta pun berkata,"Aku akan mengajukan 22 soalan kepada anda dan harus menjawabnya dengan tepat." Pemuda itu tersenyum dan berkata,"Silakan."

Pendeta itu pun mulalah bertanya dengan 22 soalannya itu.

1. "Sebutkan satu yang tiada duanya."

2. "Dua yang tiada tiganya."

3. "Tiga yang tiada empatnya."

4. "Empat yang tiada limanya."

5. "Lima yang tiada enamnya."

6. "Enam yang tiada tujuhnya."

7. "Tujuh yang tiada lapannya."

8. "Lapan yang tiada sembilannya."

9. "Sembilan yang tiada sepuluhnya."

10. "Sesuatu yang tidak lebih dari sepuluh."

11. "Sebelas yang tiada duabelasnya."

12. "Duabelas yang tiada tigabelasnya."

13. "Tigabelas yang tiada empatbelasnya."

14. "Sebutkan sesuatu yang dapat bernafas namun tidak mempunyai ruh!"

15. "Apa yang dimaksudkakn dengan kuburan berjalan membawa isinya?"

16. "Siapakah yang berdusta namun masuk ke dalam syurga?"

17. "Sebutkan sesuatu yang dicipta oleh Allah namun Dia tidak menyukainya."

18. "Sebutkan sesuatu yang dicipta oleh Allah tanpa ayah dan ibu."

19. "Siapakah yang tercipta dari api, siapakah yang di azab dengan api dan siapakah yang terpelihara dari api?"

20. "Siapakah yang tercipta dari batu, siapakah yang di azab dengan batu dan siapakah yang terpelihara dari batu?"

21. "Sebutkan sesuatu yang dicipta oleh Allah dan dianggap besar."

22. "Pohon apakah yang mempunyai 12 ranting, setiap ranting mempunyai 30 daun, setiap daun mempunyai 5 buah, 3 di bawah naungan dan 2 di bawah sinaran matahari?"

Setelah mendengar semua pertanyaan tersebut, pemuda itu tersenyum dengan senyuman keyakinan kepada Allah. Dengan lafaz "Bismillah" dia pun menjawab semua pertanyaan tersebut.

1. "Satu yang tiada duanya adalah Allah SWT."

2. "Dua yang tiada tiganya adalah malam dan siang. Allah SWT berfirman, "Dan Kami jadikan malam dan siang sebagai dua tanda(kebesaran kami) (Al-Isra':12)"

3. "Tiga yang tiada empatnya adalah kekhilafan yang dilakukan oleh Nabi Musa ketika Khidir menenggelamkan sampan, membunuh seorang anak kecil dan ketika menegakkan kembali dinding yang hampir roboh."

4. "Empat yang tiada limanya adalah Taurat, Injil, Zabur dan al-Quran."

5. "Lima yang tiada enamnya adalah solat lima waktu."

6. "Enam yang tiada tujuhnya adalah jumlah hari ketika Allah SWT mencipta makhluk."

7. "Tujuh yang tiada lapannya adalah langit yang tujuh lapis. Allah SWT berfirman,"Yang telah menciptakan tujuh langit berlapis-lapis. Kamu sekali-kali tidak melihat pada ciptaan Rabb yang Maha Pemurah sesuatu yang tidak seimbang.(Al-Mulk:3)"

8. "Lapan yang tiada sembilannya adalah malaikat pemikul Arsy ar-Rahman. Allah SWT berfirman,"Dan malaikat-malaikat berada dipejuru-pejuru langit. Dan pada hari itu lapan orang malaikat menjunjung 'Arsy Rabbmu di atas(kepala) mereka.(Al-Haqah:17)"

9. "Sembilan yang tiada sepuluhnya adalah mu'jizat yang diberikan kepada Nabi Musa: tongkat, tangan yang bercahaya, angin taufan, musim kemarau panjang, katak, darah, kutu dan belalang."

10. "Sesuatu yang tidak lebih dari sepuluh adalah kebaikan. Allah SWT berfirman,"Barangsiapa yang berbuat kebaikan, maka untuknya sepuluhkali lipat.(Al-An'am:160)"

11. "Sebelas yang tiada duabelasnya adalah jumlah saudara-saudara Nabi Yusuf."

12. "Duabelas yang tiada tigabelasnya adalah mu'jizat Nabi Musa yang terdapat dlm firman Allah SWT,"Dan(ingatlah) ketika Musa memohon air untuk kaumnya, lalu Kami berfirman,'Pukullah batu itu dengan tongkatmu.' Lalu memancarlah dari padanya duabelas mata air.(al-Baqarah:60)"

13. "Tigabelas yang tiada empatbelasnya adalah jumlah saudara Yusuf ditambah dengan ayah dan ibunya."

14. "Adapun sesuatu yang bernafas namun tidak mempunyai ruh adalah waktu subuh. Allah SWT berfirman,"Dan waktu subuh apabila fajarnya mulai menyinsing.(At-Takwir:18)"

15. "Kuburan yang membawa isinya adalah ikan yang menelan Nabi Yunus AS."

16. "Mereka yang berdusta namun masuk ke dalam syurga adalah saudara-saudara Yusuf, yakni ketika mereka berkata kepada ayahnya,"Wahai ayah kami, sesungguhnya kami pergi berlumba-lumba dan kami tinggalkan Yusuf di dekat barang-barang kami, lalu dia dimakan serigala." Setelah kedustaan terungkap, Yusuf berkata kepada mereka,"tidak ada cercaan terhadap kalian." Dan ayah mereka Ya'qub berkata,"Aku akan memohon ampun bagimu kepada Rabbku. Sesungguhnya Dia lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."

17. "Sesuatu yang dicipta oleh Allah namun Dia tidak suka adalah suara keldai. Allah SWT berfirman,"Sesungguhnya seburuk-buruk suara adalah suara keldai.(Luqman:19)"

18. "Makhluk yang dicipta Allah tanpa ibu dan ayah adalah Nabi Adam, Malaikat, unta Nabi Shalih dan kambing Nabi Ibrahim."

19. "Makhluk yang dicipta dari api adalah Iblis, yang diazab dgn api adalah Abu Jahal dan yg terpelihara dari api adalah Nabi Ibrahim. Allah SWT berfirman,"Wahai api, dinginlah dan selamatkan Ibrahim.(Al-Anbiya':69)"

20. "Makhluk yg terbuat dari batu adalah unta Nabi Shalih, yg diazab dgn batu adalah tentera bergajah dan yg terpelihara dari batu adalah Ash-habul Kahfi(penghuni gua)."

21. "Sesuatu yg dicipta Allah dan dianggap perkara besar adalah tipu daya wanita, sebagaimana firman Allah SWT,"Sesungguhnya tipu daya kaum wanita itu sangatlah besar.(Yusuf:28)"

22. "Adapun pohon yg memiliki 12 ranting setiap ranting mempunyai 30 daun, setiap daun mempunyai 5 buah, 3 di bawah teduhan dan 2 di bawah sinaran matahari. Maknanya, Pohon adalah tahun, ranting adalah bulan, daun adalah hari dan buahnya adalah solat yg lima waktu, tiga dikerjakan di malam hari dan dua di siang hari."

Pendeta dan semua yang ada dalam gereja itu berasa takjub setelah mendengar segala jawapan dari pemuda itu. Pemuda tersebut berganjak pergi dari tempat itu, namun ia berniat untuk bertanyakan satu soalan kepada pendeta tersebut. Dan permintaan itu disetujui oleh pendeta.

Pemuda bertanya,"Apakah kunci utama syurga?"

Pendeta itu terkelu setelah mendengar pertanyaan dari pemuda tersebut. Wajah pendeta itu sekelip mata berubah. Dia berusaha menyembunyikan kekuatirannya tapi gagal. Disebabkan orang-orang dalam gereja tersebut mendesak pendeta itu untuk menjawab soalan pemuda tersebut.

Mereka berkata,"Anda telah melontarkan 22 soalan kepada pemuda itu dan semuanya telah dijawab. Akan tetapi soalan dari pemuda hanya 1 soalan namun anda tidak mampu menjawabnya."

Pendeta pun berkata,"Sungguh, aku tahu apa jawapannya itu, tapi aku takut kalian marah." Mereka menjawab,"Kami akan jamin keselamatan anda."

Pendeta pun menjawablah soalan pemuda tersebut, iaitu DUA KALIMAH SYAHADAH. "Tiada Tuhan selain Allah, dan Nabi Muhammad itu adalah pesuruh Allah."

Setelah itu, pendeta dan semua orang dalam gereja itu memeluk Islam.

Subhanallah, begitu besar nikmat yang Allah beri kepada hambanya. Setiap apa yang berlaku pasti ada hikmahnya. Begitu lah juga dari kisah ini. Kita yang sememangnya Islam perlu tahu betapa indahnya agama Allah ini. Jangan memperlekahkan ia.

Jika ada salah dan juga silap, harap dimaafkan. Yang baik itu datang dari Allah dan yang buruk itu datangnya dari diri ini.

Ok, setakat itu sajalah untuk entry yang sangat panjang ini. InsyaAllah ada masa kita kongsi idea lagi :')

Wallahualam



PASTFUTURE
MY WORDS;
Salam and hai friends :) welcome in this simple blog. I hope you can enjoy to read my bad story. Hehe. And do not forget leave your comment here. Thank you ^^

GIVE ME YOUR WORDS;


" Change with yours "

OTHERS;


>> dapat blog baru
date : 28 June
at:10 am


>> beruk keluar tandas
date : 12/12/12
at: 12pm


>> cinderella arrived
date: 12/12/2000
at: 13.12pm

BLOG ARCHIVE;

  • Kehidupan
  • One Day
  • Life
  • Penentuan
  • Pre-Graduation Dinner. Jun/November 2013
  • SALAM KEMERDEKAAN !!!
  • Another day with them
  • Ahlan Ya Ramadhan
  • Apabila tibanya tarikh itu
  • INSYAALLAH, new for me